onsdag 10 juli 2013

Fynd från Bjärehalvön...


De senaste två dagarna har tillbringats på Bjärehalvön, tillsammans med mina föräldrar och syskon och respektive familjer. Då jag är den enda i skaran som är loppistokig har det inte blivit lika många stopp vid "loppis"-skyltar som normalt, men några besök hann jag ändå med. Turens roligaste inköp blev ovanstående vas av Mari Simmulson. Hade blivit lovad fem minuter hos en loppishandlare, medan frun väntade i bilen med sonen, så skyndade mig runt för att hinna se ifall det fanns något av intresse. Fick syn på ovanstående vas på en hylla. Kände igen den som "Iris" av Mari Simmulson och konstaterade snabbt att den verkade vara hel och att priset om 225 kr var rimligt. Betalade och återvände till bilen igen...



Det var först när vi hade kommit hem igår kväll och jag granskade vasen lite mer noggrant, som jag tittade på undersidan. Vasen är märkt "UE Maris PROV". Höjden är hela 32 cm hög och vad jag kan se så kom aldrig denna modell i produktion. Ett väldigt oväntat fynd, som förgyllde kvällen igår :)



På samma ställe som vasen inhandlades hittade jag även en av ovanstående UE-krukor. Vid ett stopp några minuter senare fick jag kompletterat med den högra. Fick ge 25 kr/st för vaserna.



Lisa Larssons "All världens barn" är en av få serier som inte är UE-keramik, som jag bestämt mig för att få komplett. På Tradera etc brukar de dock gå lite för dyrt för att jag skall tycka att det är läge att klippa till. Igår hittade jag dock figuren ovan för 250 kr, vilket jag tyckte var rimligt.



Efter att ha kompletterat med "Mei" ovan, återstår nu endast en figur innan serien är komplett.



En liten komplettering av Per Liliengren-vaserna blev det också. Vasen är endast 10 cm hög, men för 10 kr var det ändå ett kul köp. Kommer bli en fin present till de som fick den tidigare äggformade vasen som jag visat innan.



På vägen hem igår så passade jag även på att hämta upp Lisa Larsson giraff från "Stora Zoo" som kom 1957. Säljaren visste vad hon sålde, men för 500 kr tyckte jag ändå att jag gjorde något av ett fynd. Giraffen är hela 37 cm hög och i perfekt skick.

På två dagar och en handfull loppisar blev det ändå en hel del roliga fynd!


2 kommentarer:

  1. Tipsar om Erikshjalpen second hand i Varby/Stockholm. Fraga efter Anna som inte hor. Vi har upsala ekeby:) halsar Anna (har ej svenskt tangentbord ursakta)

    SvaraRadera
  2. Giraffen var verkligen ett fynd.

    SvaraRadera