söndag 30 juni 2013

Två nya paprikor...


 Just serien "Paprika" av Anna-Lisa Thomson är nog den som är mest känd bland svenskar i allmänhet, vad gäller UpsalaEkebys produktion. Vid en omröstning via UpsalaEkeby-sällskapet var det även den serie från UE, som var favoriten hos flest personer. Serien var en storsäljare i många år (producerades i nästan 25 år), men de som framförallt såldes i stora volymer var golvvaserna (nr 1079 + 1081). Det är också dessa som man oftast ser på auktioner, nätauktioner, inredningsreportage m m. Serien gjordes dock i flera olika varianter, där jag nyligen lyckades komplettera min samling med den lite ovanligare varianten ovan.

Vasen är märkt 1022 och är den mindre modellen (35 cm hög) av de lite "bulliga" golvvaserna. Hittade vasen hos en antikhandlare på Åland, till ett bra pris. Som tur var skulle hon till Sverige bara några dagar efter att jag fick kontakt med henne, så hon löste frakten väldigt smidigt, till min stora glädje!


För en tid sedan lyckades jag även buda hem ovanstående bägare (nr 1021) på Tradera. Inte lika ovanlig, men ändå ett roligt tillskott till Paprika-samlingen.


Med de två senaste tillskotten har jag nu totalt 7 olika "Paprikor". Roligast av alla är dock fortfarande min unika gröna golvvas. Har hört från andra samlare att den eventuellt är ett prov, som inte sattes i produktion. Vilken är er favorit bland de olika "Paprika"-varianterna?



1 kommentar:

  1. Alla är fina, men det är klart att den gröna är lite mer speciell än de andra. Extra snygga i grupp!

    SvaraRadera