tisdag 2 april 2013

"Sibbo" - Yngve Ekström


För några veckor sedan hittade jag ovanstående stol på Blocket. Priset var endast 150 kr, men problemet var att säljaren bodde 15 mil bort. Jag chansade ändå och slog honom en signal och förklarade att om det gick bra för hans del så köpte jag gärna stolen, men jag kunde inte hämta den förrän till påskhelgen. Som tur var så var det en trevlig och snäll säljare som gärna plockade bort annonsen och höll stolen tills jag kunde hämta den. Vilket alltså skedde i helgen!

Stolen, som är formgiven av Yngve Ekström, kallas för "Sibbo". Den formgavs redan 1955, samma år som "Arka" också togs fram. Båda stolarna tillverkades av Stolab. Denna är  ju målad, men ursprungligen fanns stolen även i en ekvariant, som är väldigt fin. Säljaren berättade att han hade haft stolen sedan 1956 då hans pappa fick den som present på sin 50-års dag. Av någon anledning så ville han dock inte ha kvar den längre.

Kul i alla fall att kunna komplettera samlingen av "Arka" med en annan av Yngve Ekströms fina stolar. Nu återstår bara en "Lamino", men den blir nog svår att hitta till ett så bra pris...

3 kommentarer:

  1. Grattis till ett kanonfynd! Stolen är jättefin!

    SvaraRadera
  2. Gratulerar, tycker att Sibbo är bland det bästa i Ekströms annars lite tråkiga produktion. Arka är väl trevlig också, men Sibbo är i alla fall min favorit!

    SvaraRadera