onsdag 10 oktober 2012

Helgens fynd...


I söndags kändes det verkligen som att det var sista chansen att gå på loppis innan höstrusket gör sitt intrång på allvar. Dagen till ära så packades därför hela familjen in i bilen och begav sig till två roliga loppisar. Var som vanligt fler än vi som kommit på samma idé, så var därför lite förvånad när jag hittade ovanstående vas. Säljarna hade stått ett tag, men tagit det lugnt med att packa upp sina saker. Detta innebar att rutinerade handlare jagat vidare mot nya säljare som började packa upp, och missat ovanstående Domino-vas som stod längst fram. Fick ge 60 kr för vasen som är 15 cm hög. Upphovsmannen är den så välkände Stig Lindberg. Vasen har en ovanlig grå färg, som jag inte hittat så mycket information kring. Vet att serien finns i svart/vit och en rödbrun dekor, men har inte hittat så mycket kring den gråa. Kanske någon läsare som vet mer?!



Vid samma bord hittade jag även Göran Anderssons björn. Märkt 4012G, och således formgiven 1964. Normalt sett är jag inte på jakt efter figurer, men för 60 kr tyckte jag att det var dumt att inte slå till.




Den andra loppisen besökte vi egentligen mest för att vi ville hitta leksaker m m till vår lilla son. Vi kom dit när den hade hållit på ett tag, så jag hade inga som helst förhoppningar om att hitta några UE-fynd. På ett av de första borden stod dock en mängd olika kattfigurer. Någon som hade samlat enbart katter sålde uppenbarligen ut hela sin samlingen. Bland alla udda figurer så kände jag igen ovanstående katt. Den ingår i Dorothy Cloughs serie av tre olika katter från 1956. Denna modell är troligen nr 8005. Saknar helt märkning, vilket antagligen var ett skäl till att den stod kvar trots att priset endast var 10 kr...

4 kommentarer:

  1. Det är så roligt när man fyndar helt apropå !!!

    SvaraRadera
  2. Men wow! Inte ofta man fyndar ngt ur Domino seriern. Form55 har garanterat mer info kring denna.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin vas och tillika ett superfynd! Vet inte heller sa mkt om färgen/glasyren men har själv ett reptilfat i just denna gröngra färg (och med svart undersida).
    /e-loppis

    SvaraRadera
  4. Grattis till Dominofyndet! Jag har själv haft en likadan som jag har bytt bort. Serien kom -55 men då fanns bara svartvita delar. De gråa är lite ovanligare men finns av de flesta delarna. De bruna delarna kom ännu lite senare men dessa är inte så eftertraktade idag. Ovanligaste färgen är blå som inte gjordes så länge.

    SvaraRadera