onsdag 6 juni 2012

"Negro" - Ingrid Atterberg



Vid det här laget så vet nog de flesta retroblogg-läsare hur "Negro" från UpsalaEkeby ser ut. Icke desto mindre är det alltid kul att kunna visa upp nya fynd. Ovanstående skål (nr 2128) hittades på en torgloppis för några veckor sedan för 150 kr. Vasen (nr 2133) hittades i helgen. Besökte en grannloppis i söndags, som vid en första anblick inte verkade innehålla några roliga föremål. Kom dock i samtal med en av säljarna och berättade om min samling av UE-keramik. Hon berättade att hon hade en UE-vas hemma, men att den tyvärr hade en spricka. Är ju alltid kul att få se vilka UE-föremål folk har hemma, så jag frågade ifall jag inte ändå kunde få se den. Sagt och gjort så gick hon och hämtade vasen, som visade sig vara en Negro-vas.



Givetvis hade det varit ännu roligare ifall vasen varit felfri, men då hade hon å andra sidan inte sålt den. Nu fick jag en Negro-vas för 50 kr, som pryder sin plats tillsammans med övriga två föremål ifrån serien, tills dess jag hittar ett felfritt exemplar för en rimlig slant...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar