söndag 26 juni 2011

Fynd från sommarens trevligaste loppis


Det har blivit något av en tradition att besöka hamnloppisen på Österlen varje år. Förra året fyndades en Berså-kopp och även i år gjordes några trevliga fynd. Ovanstående vas ifrån Hjördis Oldfors serie "Diagonal" (1955-56) hittade jag vid första bordet för endast 20 kr. Vasen är märkt 5065 och är den största vasen ifrån serien, hela 32 cm hög.


En liten "Svea"-kruka, minsta modellen märkt 1, hittades också. Även den kostade 20 kr.


Min fru hittade ovanstående galgar, som känns väldigt 70-tal. 40 kr för hela högen var ett enkelt köp.


Sista inköpet var något oväntat. Stod vid ett bord och hörde de två damerna som sålde där diskutera försäljningen än så länge. Ena damen sålde en lampa från Atelje Lyktan som man ser väldigt ofta på loppisar och som inte var intressant. Hennes bekant tyckte det var konstigt att den inte var såld än.

-Jag skall ha minst 100 kr för den. Dessutom har jag ju en sån där Bumling också....

Eftersom jag redan hade tittat igenom deras bord och inte sett någon lampa var jag tvungen att fråga om Bumlingen. Visade sig att lampan hade blivit kvarglömd hemma - vilket förklarade att den inte var såld än. Men eftersom hon bodde runt hörnan kunde vi knalla hem till henne och hämta den. Fick ge 60 kr för den lilla Bumlingen, som blir nummer 3 i samlingen. Ibland ska man ha både tur och öron med sig...

9 kommentarer:

  1. Vilka fina fynd, fast jag gillar galgarna mest, de är bara för underbara.

    SvaraRadera
  2. Bumlingen och galgarna var ju toppenfynd!

    SvaraRadera
  3. Mycket fina saker! Jag ångrar varje gång jag ser nån köpa en Bumling att jag inte slog till för några år sen på en grön i största modellen utan raster för 150 kr...man borde skämmas :-)

    SvaraRadera
  4. Snyggt, dit hoppas jag kunna åka nästa sommar! Bumlingen var klockren, gillar verkligen färgen!

    SvaraRadera
  5. Ooo, aaa, dom där galgarna! Helt underbara! Piffar upp vilken garderob som helst.

    SvaraRadera
  6. Framåtanda kan rikligt löna sig i vår bransch.
    Jag tycker att vasen är ett fynd.

    SvaraRadera
  7. bumlingen var ett riktigt fynd! hittade en brun bumling på en återvinningscentral och de skulle bestämt ha 600 för den. så du ska vara supernöjd!

    SvaraRadera
  8. Helt fantastiska galjar! Blir helt varm inombords. Gillar din blogg jättemycket och kommer följa den slavaktigt! Ha det så bra!

    SvaraRadera
  9. Vilka otroliga fynd du gör hela tiden! Jag får verkligen lust att gå ut på fyndjakt!

    SvaraRadera