måndag 27 september 2010

Säsongens sista torgloppis


Igår var det sista chansen att besöka stadens torgloppis, vilket jag passade på att göra. Även om jag bor i södra Sverige har hösten och kylan så smått börjat göra sig påmind även här. Detta innebar att antalet tappra säljare var något färre än vad det har varit under sommaren.

Detta till trots hittade jag ändå ett roligt fynd. När jag först fick syn på den lilla skålen/vasen stod en äldre man och tittade på den. Av någon anledning frågade han aldrig efter priset utan ställde bara ifrån sig skålen/vasen. Jag plockade upp den, kunde konstatera att den var i fint skick och frågade efter priset:

- 30 kr vill jag ha...

Vilket hon givetvis fick.



Jag visste att vasen var formgiven av Gunnar Nylund för Rörstrand. Men utöver detta visste jag, och vet jag, inte mycket mera. Tyvärr är mina kunskaper kring denna tillverkare väldigt begränsade, så all info som kunnig läsare vill bidra med är välkomna!!

5 kommentarer:

  1. Jag har en likadan i ett av mina vitrinskåp. Nylund (och Stålhane) hade koder för själva formen på sina stengodsföremål. Formkoden för denna är AUX vilket är inristat under GN (Gunnar Nylund) undertill.

    SvaraRadera
  2. Tack "form55" för informationen! Du vet inte under vilken period "AUX" tillverkades?

    SvaraRadera
  3. När "R":t är överstruket som på din så innebär det att det är 2:a sortering. Ett bra fynd ändå!

    SvaraRadera
  4. Man kan ju hoppas att den äldre herren inte läser din blogg. Då grämer han sig nog till tusen. Det hade i alla fall jag gjort. Grattis till tuffaste fyndet!

    SvaraRadera
  5. Jag har tyvärr inte info om detta, men formen säger runt 1955-60 tycker jag. Men det kan vara fel.

    SvaraRadera