fredag 6 augusti 2010

Rapport från semestern...


Förra veckan besökte jag och frun trakterna kring Roslagen och Linköping. Vi hann avverka MASSOR av loppisar/antikaffärer längs vägen. Ett axplock av allt vi besökte var Uppsala, Östhammar, Norrtälje, Söderköping, Linköping (bakluckeloppisen), Vadstena, Borensberg, Ljunby m m...Ett STORT tack till Anna, som på sin blogg "En sakletares bekännelser" sammanställt en jättebra guide till loppisar i Östergötland. Var ovärderlig när man tuffade runt på vägarna i dessa trakter!

Efter alla dessa loppisar kunde man ju hoppats på massor av nya inköp och fynd, men tyvärr blev det inte så. Jag kunde konstatera att antingen var jag på fel ställen eller så var HELA semester-Sverige samtidigt ute och letade loppisfynd. Var väldigt svårt att hitta ens något från Upsala-Ekeby och än mindre något fynd.

Men, som bilden ovan skvallrar om så köptes dock ett UE-föremål. Varför köpte jag då en liten, ganska alldaglig, vas ifrån Mari Simmulsons serie "Rusticana", kanske de trogna läsarna undrar?


Ifall stämpeln hade sett ut som ovan (lånad bild) hade jag inte köpt vasen...


Men då stämpeln istället såg ut som ovan, blev det plötsligt lite mer intressant att betala 100 kr för vasen. Jag tyckte först att vasen såg lite annorlunda ut, jämfört med de jag tidigare ägt ifrån serien. När jag vände på vasen stärktes mina misstankar och jag klippte till på vasen. Har mailat till Grödinge Antik, som svarat att vasen är ur provkollektionen, det vill säga innan serien kom i standardgods. Provkollektionen kunde vara mer eller mindre omfattande, ibland gjordes bara enstaka föremål av varje storlek, ibland gjorde man också för provförsäljning.

Så efter ca 20-30 loppisbesök kan jag konstatera att samlingen i alla fall har kompletterats med en vas från en provkollektion. Trägen vinner, eller vad säger ni?!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att min guide kom till användning! Ska bli kul att se vad ni hittat på er resa :D

    SvaraRadera