måndag 24 maj 2010

En lampa till och lite till...


Har en förkärlek för just lampor, så hade väldigt svårt att slita mig från ovanstående lampa, när jag såg den. Besökte en stor bordsmarknad i lördags, som bjöd på ett stort och intressant utbud av prylar. Efter att ha missat en stor röd Bumling för endast 100 kr så var jag lite missnöjd, men när jag hittade denna lampa så återvände humöret igen. Lampan (som kan svängas runt och höjas och sänkas) saknar etikett, men hållaren är märkt "BJS Typ 5". Någon läsare som har någon idé om dess ursprung?

Fick ge 150 kr för lampan, vilket kanske inte är något superfynd, men det är inte så ofta jag stöter på sådana här lampor, så kändes dumt att inte passa på! Tycker att den passar bra med både Eames DSR-stol och Olle Eksells klassiska logotype för "Ögon-kakao".

Helgens loppisrunda (som innehöll totalt 5 loppisar) bjöd även på ytterligare ett lite oväntat fynd. Trodde att de dagar då man kunde hitta ett "Domino"-askfat av Stig Lindberg på en loppis var över, men tydligen inte. Hittade ovanstående fat hos en säljare, som inte verkade veta vad hon sålde. Hon gillade dock mönstret och tyckte därför att 100 kr var ett skäligt pris. Vilket jag höll med om! Får se ifall det passar med övrig UE-keramik eller om det säljs/byts för att öka på den övriga keramiksamlingen.

Helgens sista inköp var ett rent "nostalgi-inköp". Eftersom jag växt upp med dessa sparbössorna har jag svårt att låta bli att köpa dem, när jag stöter på en. Speciellt om de bara kostar 5 kr. Har totalt 3 stycken nu, så samlingen börjar kännas ganska komplett :)

Söndagen bjöd på ytterligare ett inköp för hemmet - mer om detta i nästa inlägg...

3 kommentarer:

  1. Oh, du ger mig hopp inför sommarens loppisar. Det gäller bara att hinna först :p

    SvaraRadera
  2. Grattis till fynden. Tycker nog att lampan också är ett fynd.
    Tycker inte om alla fynd behöver vara billiga, för att räknas som fynd?

    SvaraRadera