torsdag 11 februari 2010

Hackspett av Taisto Kaasinen


Eftersom jag främst samlar på UE:s formgivning av vaser/skålar så har jag inte aktivt inriktat mig på att köpa någon av Taisto Kaasinens olika figurer. Efter besöket på Höganäs museum, med utställningen "På grund av lera" så fastnade jag dock för Kaasinens färgglada figurer. Blev därför väldigt glad när jag kunde fynda mitt första föremål av Kaasinens i veckan.


Ovanstående hackspett är stämplad 6050 och är formgiven 1959 och tillverkades endast i två år. Figuren är hela 39,5 cm hög och 16,5 cm bred. Finns även en liten fågel i likadan stil, märkt 6049, som skulle vara kul att kunna komplettera med.

Är inte så lätt att göra några fynd så här års. Inga loppisar eller antikmarknader, så återstår endast näthandel och nätbutiker. Inte alls lika roligt, men ibland så har man tur, vilket känns kul.

7 kommentarer:

  1. Gratulerar! Jag hade på känn att det var du som kom 5 min. före mig!!!:)

    SvaraRadera
  2. Kaasinen är min absoluta UE-favorit. Cool hackspett. Grattis till fyndet!

    SvaraRadera
  3. Å riktigt snygg!
    Trevligt att kuna göra fynd så där, man blir liksom lite gladare då :)
    Jag gillar Kaasinen, synd att hans föremål är så ovanliga.

    SvaraRadera
  4. Jag sällar mig till beundrarna, dels av Kaasinens verk, dels av dina fynd.

    SvaraRadera
  5. vilken fin hackspett, jag vill ocklså ha en sån!!

    SvaraRadera
  6. Finns på tradera nu!
    Den lilla.

    SvaraRadera