söndag 5 april 2009

Söndagens tre fynd...



Hann med en kort loppisrunda i morse, och lyckades verkligen fynda!! I alla fall enligt min mening.
Först så hittade jag ovanstående lilla keramikflicka, formgiven av Ester Wallin för UpsalaEkeby någon gång mellan 1969-71. Flickan är formgiven för Åhlén & Holm och är märkt 43145/947. Var mitt första föremål som Ester Wallin formgivit. Läste lite kring henne i UE-boken och tydligen så var hon framförallt inriktad på just figurer.


Dagens andra och tredje fynd var den numera extremt välkända "Berså" av Stig Lindberg. Har egentligen tyckt att det är tramsigt att varenda svensk tvunget måste ha just denna servis och därför bestämt mig för att inte hamna i samma fälla. Men, då jag såg dom i en loppislåda och kunde få skålen och tallriken för 30 kr, så var det svårt att låta bli. Finns ett litet kantnagg, men går ju fortfarande att använda för det....

Sammantaget en riktigt bra helg!!

6 kommentarer:

  1. Trettio kronor! Det var nog det billigaste jag har hört!! Jag gillar berså, men priserna är oftast helt sanslösa!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var som sagt svårt att säga nej till :)

    Är egentligen mest glad för den lilla flickan, som faktiskt bara kostade 10 kr. Såg en likadan på loppisen på lördagen för 400 kr, så känns som ett fint UE-fynd det med.

    Ibland har man tur...

    SvaraRadera
  3. Har också svårt för Berså- och Spisa Ribb- och Mon Amie-hysterin med medföljande prishysteri. Men köpte själv en naggad Mon Amie för några tior för ett tag sedan - för att det ändå är roligt att ha en. Så Tummen upp! från mig för Bersåfyndet.

    SvaraRadera
  4. Berså är inte min favorit men för det priset hade jag absolut inte tvekat.
    Något av Ester Wallin har jag bestämt mig för att köpa så småningom. Egentligen mest för att jag gick på en målningskurs hos henne när jag var tretton år i början på åttiotalet.

    SvaraRadera
  5. Där ser man!!

    Läste att hon bosatte sig i Skåne och öppnade egen verkstad där. Antar att det var där du gick kursen då?! Är fascinerad över att så många av formgivarna på bl a UE även varit verksamma inom så många andra konstområden. Glas, porslin, måleri m m. Imponerande!!

    SvaraRadera
  6. Sanslöst fynd, om de har så klar dekor som det ser ut så är paret säkert värt 500-600 kr!

    stort grattis!

    SvaraRadera