tisdag 7 april 2009

3 x Hjördis Oldfors


Tänkte visa några fler föremål av Hjördis Oldfors, som är min absoluta favorit bland formgivarna vid UpsalaEkeby. Hjördis arbetade vid UE mellan 1952-59 och hennes formgivning var redan då väldigt populär. Idag är framförallt serier som Kokos, Pingvin och Atoll hett eftertraktade av samlare. Tyvärr har jag inte några föremål i dessa serier, men tänkte visa tre andra serier.

Först ut är ovanstående serien "Tulpan", som Hjördis formgav 1959. Serien består av totalt 6 föremål, 5 vaser och ovanstående fat (5202). Vasen ovan är märkt 5206 och är den högsta av vaserna. I likhet med flertalet andra populära serier som Hjördis formgav så finns denna serie i olika lasyrer. Bland annat med den gröna färgen utvändigt och den grå invändigt. Har även sett den med samma lasyr som den lilla röda Hjördis vasen som jag visade i föregående inlägg (se "Dagens loppisskörd").


Andra serien är en skål ifrån "Poäng", som formgavs mellan 1956-58. Serien finns i olika dekorer, där den svarta basen med små blommönster är vanligast. Ovanstående dekor är mer ovanlig, men dyker ibland upp på Tradera etc. Totalt finns 13 st föremål i serien, bl a en häftig golvvas. Skålen ovan, som är märkt 5094, fick jag och min fru av hennes mormor som hade den undanställd, eftersom hon inte tyckte om den.


Tredje serien heter "Ibiza" och formgavs 1958 av Hjördis Oldfors. Serien består endast av 4 föremål, två skålar och två vaser. Ovanstående vas är märkt 5180. Vasen fick jag faktiskt av en antikhandlare som skämdes så för att han inte hade hunnit ställa i ordning sitt lager, när jag kom och skulle handla. Som ursäkt så fick jag ta en UE-vas utan kostnad. Verkligen snällt :)

4 kommentarer:

  1. Hjördis är min favorit med! Jag har faktiskt en hel del föremål av henne, kanske jag skulle visa dem i bloggen senare?
    Jag gillar de afrika-inspirerade dekorerna hos UE, Hjördis har ju en hel del av dessa, men även Mari Simmulson har några fina!

    SvaraRadera
  2. Vore kul att få se dina Hjördis alster!! Tycker absolut att du skall lägga upp dom!!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Mari jag med, kika på vasen jag fyndade idag från henne! :>

    SvaraRadera
  4. Oh Tulpan-serien var ju jättefin! Är ju rätt ny på UE, men i din blogg lär man sig massa nytt :D

    SvaraRadera