söndag 8 februari 2009

Röda Klara



Vid sidan om mitt samlande av UpsalaEkeby-keramik så har jag även snöat in på ovanstående. Röda Klara!! Är verkligen en otroligt smart konstruktion, vilket antagligen är anledningen till att de flesta människor har stött på en sådan här under deras uppväxt!! Enligt text på konservöppnaren så är den formgiven av Sigvard Bernadotte, men jag är lite osäker på ifall det verkligen var han som formgav den här eller inte. Var på utställningen kring "Designprinsen" i Helsingborg för något år sen, och vill minnas att den i allafall tillskrevs honom där.

Konservöppnaren finns i nyproduktion än idag, dock endast i vit, vad jag har kunnat lista ut. Själv tycker jag att det känns roligare med de äldre färgerna!!

Har som sagt några stycken, men saknar tyvärr bakstycke/väggfäste till några av dom. Så ifall det finns någon som har ett väggfäste, men saknar "Röda Klaran" så hör gärna av er!!

4 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Lämnade ett litet meddelande på "precis en sån". :-)

    trevlig Blogg annars!!!

    MVH Fredric

    SvaraRadera
  2. Hej! Trevligt med en Upsala-Ekeby-blogg. Jag vet inte om du känner till den här sidan. Tar upp stämplar etc. från Upsala-Ekeby.

    http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_122.html

    /Fredrik
    Antikvitetsbloggen

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jo jag känner mycket väl till den sidan. Har bland annat bidragit med nya föremål i deras listor. Sidan är ju en elektronisk version av boken om Upsala-Ekeby keramik, som jag även har.

    Kul med en ny besökare!

    SvaraRadera
  4. Kul med Röda klara råkar själv ha flera stycken iolika färger, fast de flesta är från 70-talet. Vad mycket fint du har på din blogg.

    SvaraRadera